teahgemm.blogspot.com

if you are not enjoy with what you have, how can you be happy with more....??

Tuesday, January 8, 2013

Alhamdulillah.....

Assalamualikum w.b.t and selamat sejahtera...

walaupun agak terlambat untuk ucap selamat tahun baru kat umat Islam tapi tak salah kan...

aku takkan ikut tahun baru setiap 1 hb 1 setiap tahun sebab tu semua kalendar Barat...orang Islam kena ikut kalendar ngan tarikh orang Islam....maksudnya tak payahlah sambut2 sangat 1 Januari setiap taun tu...

yelah kalau bukan orang Islam yang ikut kalendar Islam siapa lagi yang ikut kan...??

alhamdulilah......

sebab aku masih hidup lagi untuk kurangkan buat dosa tapi tambah pahala sempena tahun baru ni...

InsyaAllah...

bagi orang Islam tahun baru bermakna penghijrahan umat Islam ke arah yang lebih baik....

alhamdulilah azam tahun lepas berjaya capai....

tahun ni apa pulak yang aku nak ubah dalam diri...?

tahun ni nak berubah daripada orang yang kelam kabut ke orang yang tenang....

aku ni orang yang kelam kabut kalau ada banyak kerja...semua kerja siapkan dalam satu masa...last2 rasa hidup aku ni membosankan...sampai aku rasa dah siapkan banyak benda tapi hasilnya tak berbaloi dengan apa yang dah dibuat...

so moral of the story habuk pun tarak...!!dapat penat je lebih...

so tahun baru ni, aku :


  1. walaupun ada banyak kerja (presentation + assignments + minat 1D (ni kerja ke?) + banyak nak kena tolong mak kat rumah ), kena siapkan satu kerja dengan sempurna barulah buat kerja lain jadi hasilnya haruslah lebih berkualiti kan...means nak kualiti, bukan kuantiti...
  2. lebih bersabar dengan kerenah manusia...jangan cepat melenting...sabar......sabar tu separuh daripada iman...itulah Islam...
biar lah dua je azam tahun ni...asalkan dapat capai dua benda ni pun kira dah bersyukur sangat...

sebab salah satu motto hidup aku, kita kena target benda yang kita mampu + boleh buat...jangan target benda yang sangat tinggi untuk kita capai...kita kena rehat dulu sebelum sampai puncak gunung sebab bila tergesa-gesa sangat nak sampai puncak sebelum malam, kita akan rasa penat...jadi, buat ikut kemampuan kita, manusia biasa......

biar sikit, tapi bermakna....

ada terbaca satu ayat yang sangat best! daripada kalendar Syarikat Bajrai kat bilik aku ni....

'Dalam satu minit, kita boleh membaca satu atau dua kali bahkan tiga kali surah al-Fatihah di dalam hati. para ulama mengatakan , membaca sekali surah al-Fatihah boleh mendapat lebih daripada 600 pahala, membaca lebih daripada 3 kali mendapat lebih daripada 1800 pahala. jiwa kita akan kaya dengan iman dalam satu minit sahaja.'

SUBHANALLAH....!

:: teahgemm.blogspot.com

2 comments: